Inredningsbutiker Barcelona!

inredning BarcelonaJag är tillbaka efter några dagar i härliga Barcelona med goda vännerna Jenny och Madde! Vilken härlig stad Barcelona är, den staden kan jag verkligen rekommendera till alla som funderar på att resa dit! Självklart så besökte jag ju Zara home och fyndade dessa snygga bäddset (det blommiga var på rea dessutom) Jag ska tvätta dem och visa sedan hur det blev sedan här på bloggen!

Las Ramblas, hamnen

Vi var i Barcelona på en långweekend tisdag till söndag: Första dagen gick vi längs den stora gatan Las Ramblas, det var roligt att se men det finns inte så mycket roligt på den gatan tycker jag: några restauranger, gatuförsäljare och massor med folk: vilket som kanske just är charmen med denna gata: att sätta sig och ta ett glas sangria och spana in folk! (bild från Place Catalunya)

Första kvällen åt vi tapas på en känd restaurang i Barcelona, vid Place Catalunya (Rambla de Catalunya 18). Det var jättegott och bra där: Jag försökte beställa in favoriten baby-squids och testade varianten ”rome style” vilket innebar friterad bläckfisk, vilket var en miss men det var jättegott ändå! Jag försökte beställa baby squids vid flera tillfällen, en gång catalansk stil, men ja det var inte helt lätt, alla tre gångerna jag beställde kom de in friterade, och spanjorerna är ju inte så bra på engelska så jag brydde mig inte om att försöka fråga hur man får ofriterad bläckfisk..jag får ta reda på det inför nästa gång kanske..:)

Shopping Barcelona

Andra dagen blev det en shoppingrunda där jag spanade efter några inredningsbutiker jag hade läst på om: jag utgick från katedralen i gamla staden (från t-banestationen Jaume) och gick först på gatan Carrera Boters, vek sedan ned mot Carrer de Petritxol, där det skulle finnas ett par inredningsbutiker, som jag dock inte såg till. Men båda dessa gator var roliga shoppinggator med många roliga kläd, sko och prylbutiker, bland annat affären Pimkie och Intissimo. Jag gick sedan tillbaka mot katedralen igen och från Carrera Boters (kommer inte ihåg vad den gatan hette men den slutade vid Place de Catalunya). Där shoppade jag lite på Zara home, Mango och andra roliga klädbutiker. Det blev i slutändan en klännning, några topar och underkläder, ett par skor och lite inredningsprylar från Zara home. Allt till väldigt bra pris dessutom!

Inredningsbutiker Barcelona

Jag hittade ingen annan bra inredningsbutik i Barcelona förutom Zara home, förutom ett par butiker nära Passeig de Gracia på gatan Rambla de catalunya och affären Habitat vid Place Catalunya. Nästa gång jag åker till Barcelona, (för det kommer att bli flera resor dit, det kan jag lova:) ska jag spana efter fler inredningsbutiker!

Resetips Barcelona

Vi var till flera bra restauranger i Barcelona, bland annat till Beach Burger Café (tror jag det hette) som man går förbi när man går från hamnen mot stranden Barceloneta. De hade den godaste kycklingsalladen jag ätit, med avocado och senapsdressing. En kväll åt vi på en restaurang på gatan Passeig Joan de Burbro (tror jag den hette), vid hamnen där de hade en väldigt prisvärd 3 rätters meny med god paella och sangria (allt för bara 15 euro!).  (Restaurangerna som låg direkt vid vattnet där var ganska dyra men vi gick över en gata där de hade mycket billigare restauranger)

En kväll åt vi tapas på restaurang vid ett mysigt torg nära las Ramblas (jag tror man gick på gatan carrer de pintor fortony). På detta torg åt vi även lunch en dag på restaurangen Mirinda som var bra!

Den sista dagen tog vi tunnelbanan till den fantastiska byggnaden Sagrada de familia. Det var en jättefin och originell byggnad men jag blev chockad av kön där folk stod för att komma in, då kön slingrade sig runt halva byggnaden och var nog ett par hundra meter lång… Vad jag har hört så är det fint därinne men kanske inte värt att stå i en sådan kö enligt min mening… Efter en mysig frukost på ett café nära där och en titt i parken vid kyrkan gick vi vidare på carrer de mallorca, till aveny diagonal och spanade in vackra byggnaderna Casa Terrades ”les punxes” och ”la Pedrera” med en väldigt spännande arkitektur. I kvarteren mellan dessa byggnader var det lite finare hus och gator.

En negativ sida med Barcelona

En dag så gick vi in på La Bouqeria vid gatan Las Ramblas och det var en jättefin och billig marknad med vackra fruktstånd och allt annat möjligt i matväg. Jag tyckte dock att det var groteskt att de hade stackars hummer, kräftor och liknande som låg på stora isbäddar, levande. De hade även djurhuvuden här och var, vilket jag tycker är otrevligt och respektlöst att låta ligga sådär.

Det bästa med Barcelona skulle jag nog säga är atmosfären med en härlig stämning då folk sitter här och var med en kanna sangria vid mysiga uteställen, fantastisk mat till bra priser, roliga affärer och mycket liv i staden, trevliga människor och sol och bad. Vad mer kan man begära?:)