Resa:Tips Visby

guide visbyJust hemkommen från en härlig resa till Visby- vilken underbar stad- helt kär! Mysiga gränder, pampig mur, vackra stränder nära (till större strand med buss), mysig hamn och mysiga uteställen, affärer, caféer och restauranger överallt! Min vän Jenny var där några dagar innan och cyklade och bilade runt lite på vackra Gotland och Fårö.

resa visbyresa visbyresa visby

Resa till Visby

Jag kom med färjan från Nynäshamn till hamnen i Visby. Båten är bra- jag tog en vilstol och kunde sova en del av resan. De har caféer med helt ok mat och allt är fräscht på båten.

Hotell Visby

Vi bodde på Hamnhotellet i Visby- ligger tio minuters promenad längs vattnet utanför Visby men precis vid hamnen så skönt att slippa dra väskorna så långt. Hotellet var bra med bra frukost där vi kunde sitta ute i sköna soffor och äta lång frukost.

Visby innanför muren

Runt gamla delen av Visby ringlar sig en vacker mur som är från den tiden då Visby var en Hansa stad. Muren är ihopbyggd med restauranger och andra byggnader vilket ger spännande innergårdar och arkitektur i övrigt. I denna del av Visby är det fullt med restauranger, caféer, glassbodar och söta butiker som säljer romantisk inredning och kläder. Jag var bara där tre dagar så jag hann inte se så mycket utanför muren men enligt min vän Madde som varit där förut så finns det mycket vackert att se även utanför muren.

Stränder Visby

Vi hade enorm tur med vädret när vi var där. Efter den här extremt kalla och regniga sommaren lyckades vi pricka in de tre varmaste och soligaste dagarna på hela sommaren. En dag var vi på stranden Tofta som är en av de bästa på ön. Det är en lång härlig strand som påminner om Sandbybadet på Öland. Det är långgrunt där vilket gör att det blir lite varmare i vattnet. Längs stranden ligger flera mysiga små caféer/glassbodar. Det finns även en strandklubb med pool där de spelade hög musik men det såg inte så mysigt ut där. Då vill jag hellre ligga vid stranden och höra vågorna, se ut över vattnet och somna till.. Ovan är bild från stenstranden i centrala visby. Bredvid ungdoms-strandklubben Kallis finns lite sand och en lång brygga där vi gick ner och badade. I den vackra Almedalsparken precis bredvid finns skugga när det blir för mycket sol.

Restauranger/ Klubbar Visby

Maten i Visby tycker jag var jättebra! Första kvällen åt vi på Munkkällaren- Visbys populäraste nattklubb. Vi satt inne på deras mysiga innergård och jag åt en väldigt god laxrätt med färskpotatis. Potatisen var så god så Madde blev tvungen beställa in lite extra sådan, som den trevliga servitören fixade fram..:)

Andra kvällen åt vi på Köpmannen- åt en supergod Caesarsallad där med vitlöksbröd. Tredje kvällen hamnade vi på Rosengården, se första bilden nedan. Där beställde jag in en jättegod röding med en slags örtrisotto- så väldigt gott.

Vid hamnen hade de flera stora glass-hus med jättegod Visbyglass- testa blåbärsglassen!

Vi hamnade på Munkkällaren alla kvällarna vi var i Visby. Det är en mysig nattklubb med flera dansgolv. På mysiga innergården kan man svalka av sig när det blir för svettigt på dansgolvet och det finns flera barer under bar himmel där. En del av barkillarna kunde varken blanda en Strawberry daiqury eller Mojito, men sista kvällen hittade vi en duktig barkille i baren längst in som som fixade supergoda drinkar åt oss.

På Munkkällaren träffade jag även på Jesper Sahlén i toakön- Jag såg honom inte först och höll på att råka tränga mig före. När jag såg att han stod där sa jag glatt ”men dig känner jag ju igen”. Jesper såg måttligt road ut och sa inget utan gick in på toaletten..

rosengården visbyalmedalen visbyvisby

Bussar från båten

Vi åkte hem mot stockholm på söndagen. Jag blev lite irriterad när vi kom av båten och mina vänner skulle få sina väskor från bandet: Alla människor ställde sig precis vid bandet så vi bakom inte såg något. Tydligen förstod ingen av dem att det finns en gul linje av en anledning och att man kanske kan visa lite hyfs mot andra människor som är trötta efter resan och vill hem så fort som möjligt. Men men, våra väskor kom först och vi kunde gå ner till bussarna mot stockhom. Busschauffören där hade ingen aning om ifall det fanns ledig platser på bussen: ”Vi kunde vänta tills alla människor( de flera hundra männskor från båten) hade kommit ut och se om vi fick plats sedan om vi ville”. Nej tack, då gick vi till tåget som skulle gå om trekvart och tog en fika på caféet där istället.

visby

Jag kan verkligen rekommendera Visby till alla som inte varit där. Jag kan likna Visby som en blandning mellan Öland och Tallin men mycket mysigare. Nackdelen är att det är lite dyrt att bo där men nästa gång ska jag  hitta nån mysig lägenhet att hyra istället och stanna längre och se mer av ön. Tack Madde och Jenny för en fantastiskt mysig och kul helg!

Läs mer om inredning och resa:

Lantlig inredning, Inreda altan, Fler tips resa Tallin, Helsingfors, Nice, Portugal