Restips Lissabon!

lissabon

Jag var ju förra helgen i Lissabon- en så härlig stad med charmiga kullar och kvarter, spårvagnar, mysiga caféer och restauranger, bra shopping och precis vid havet! Den vackra staden Sintra med sina palats och höga berg var en verklig upplevelse…Ja- den staden åker jag gärna till igen! Här kommer lite bilder och tips till Lissabon!

lissabon rossiolissabonlissabon

Ovan det vackra och mysiga Rossio torget med fontäner, vackra hus och mysiga caféer omkring. Vårt hotell Pensao di Figueira låg vid torget bredvid, Plaza Figueira, jättenära shopping och restauranger. Ovan till höger ett av de snygga och färgstarka husen som låg här och där i den vackra staden. Nedan till vänster utsikt från gamla stan- en av de många utkiksplatserna. Att åka spårvagn upp och ner över kullarna i staden var mysigt- jag kan dock tänka mig att det på sommaren blir ganska trångt- då det var på gränsen även nu under lågsäsong. Till höger: Zara home- vilken dröm att få gå in där- de har ju bara så mkt snyggt! (som tur är så går det bra att beställa på nätet men lite dyrare då)

lissabonspårvagnzara home

Nedan några snygga handdukar och kuddfodral från Zara home..vårt mysiga hotellrum- bodde i nr 302 tror jag det var- fräscht, med kyl och härlig utsikt över torget.

zara home

pensao di figueirabäddset

Nedan charmigt hus i Lissabon, park i Sintra och ett såå vackert hus/ hotell vid Rossio torget.

lissabonsintra arkitektur

Lissabon: kultur, shopping och mys!

Första dagen i Lissabon åkte vi runt i staden med spårvagn:  gick till parker, gamla stan, åt på mysiga restauranger osv. På kvällen besökte vi det populära kvarteret Bairro Alto, där det ska finnas bra restauranger och barer. Först hade vi svårt att hitta dit och området var lite mindre än vi trott- några gator som låg parallellt men många mysiga ställen där och bra mat till bra priser! Vi fastnade sedan på en bar med härlig live musik. En liten varning dock för att beställa drinkar där- kraftigare baksmälla har jag aldrig upplevt… Detta påverkade ju shoppingrundan dagen efter som blev betydligt kortare än planerat, men lyckades ändå med lite inköp på Zara…:)

Moriska slottet

lissabon tips

Tredje dagen tog vi tåget till Sintra- en charmigare stad har jag aldrig upplevt, med massor av små slott här och där i bergen. Vi gick (inte min idé) och gick närmare en mil tror jag, först uppför berget till Moriska slottet- fantastiskt!

lissabon tipslissabon tipslissabon tips

Pena Palace

pena palace

Utsikt här från Moriska slottet: Pena Palace- vårt nästa mål, dit vi gick till fots (men var inte riktigt så långt som det ser ut som tur var)

lissabon tips

Vackra och romantiska Pena Palace, där den portugisiska kungafamiljen bodde. Jag ska läsa på lite mer om vad slottet och historien kring det har jag tänkt- finns nog en hel del som hänt där kan jag tänka mig.. Inne i slottet fick vi inte fota men var väldigt roligt att se: mörka snidade möbler i varje rum och många vackra salar..

lissabonrestips lissabon

restipslissabon tipssintra

frukost

En av de bästa sakerna med att resa från kylan hemma: frukostar ute i solen..

Ja, visst vill man åka till Lissabon nu?;)